Jak vybrat správné jízdní kolo?

Vybrat jízdní kolo není nikterak složitá záležitost a není třeba z výběru dělat vědu, ale i přesto doporučuji nechat si od prodejce poradit a nejlépe si na kolo před zakoupením "vylézt" a alespoň trošku jej projet.

První co byste měli vědět je kde budete s kolem chtít jezdit.

  • MTB (horské kolo) - Svou konstrukcí se hodí spíše pro jízdu v lese a po různých cestách mimo silnici. Kola MTB se dále dělí na různé katogorie dle použití a doby kterou na kole chcete strávit. Záleží na náročnosti terénu jaký chcete zdolávat, na počtu kilometrů které chcete na horském kole během jedné vyjížďky ujet. Podle toho vybíráme velikost zdvihu vidlice, případně tlumiče, šířku a dezén plášťů, hmotnost kola, geometrii i výšku rámu, ale například i jaký typ brzd je pro jezdce vhodný.

  • KROS - Tato jízdní kola jsou určena pro univerzálnější použití. Můžete na nich jet skvěle po silnici, po lesní nebo polní cestě. Krosové kolo je využíváno nejčastěji pro cykloturistiku. Oproti MTB má větší průměr kol, převody vhodné pro rychlejsší jízdu a například posed cyklisty je více napřímen.

  • TREKKING - Trekingové kolo se geometrií a parametry neliší od krosů, ale je navíc osazeno blatníky, nosičem a dalšími doplňky, které kolu uberou na sportovní svižnosti. Nehodí se tak na lesní cesty a jsou tak určena na turistiku či do města.

  • SILNIČNÍ - Jsou na první pohled určena pouze pro silnici či speciální dráhu. Oproti jiným kolům jsou velmi lehká a dají se na nich snadno ujet velké vzdálenosti.

Velikost jízdního kola - výška rámu

Velikost dospělého kola se udává podle délky sedlové trubky. Tato míra je udávána v palcích (např. 19" nejprodávanější pánská velikost), dále v centimetrech 48 a v milimetrech 480. 

 

Velikost kol

Především u horských kol sledujeme průměr kola. Můžeme nalézt tři kategorie: MTB 26", MTB27,5", MTB 29".

Správný posed na kole

Správný posed je na jízdním kole veličina číslo jedna. Jeho správné nastavení vám umožní vyvarovat se mnoha nepříjemností, od posměšných pohledů, až po zničená záda a neefektivní šlapání. Zkrátka, zásluhou špatného posedu budete vypadat na kole jako naprostý amatér, pojedete pomaleji a dříve se unavíte. Nebude vám nic platné, že máte kolo, na které jiní neušetří třeba za celý svůj život.

Sedlo vodorovně

Sedlo má být vodorovně. Ani špičkou dolů, ani nahoru. Pokud ho budete mít špičkou nahoru, tak si vaše cenné pohlavní orgány užijí, zadek bude klouzat dozadu a budete mít snahu se neustále rukama přitahovat dopředu. V opačném případě se sedlem špičkou dolů se zase budete neustále rukama odtahovat. V obou případech vás mohou začít bolet ruce a břišní svaly. Přesto je potřeba říci, že když ne sedlo naprosto vodorovně, tak spíše mírně (ale opravdu mírně a neznatelně) skloněné dopředu. I tak si ho někteří závodníci montují. Především však s ohledem na typ, měkkost a profil sedla.

Jak vysoko sedlo?

Sedneme si na kolo a jednu z klik dáme rovnoběžně k sedlové trubce. Položíme nohu v botě na pedál patou. Noha pod kolenem se nám musí při pohybu dozadu mírně propínat. Asi tak 6 cm. Nesmí být zcela natažena ani více skrčena. Pokud budete mít nohu zcela nataženou, budete mít sedlo příliš vysoko a můžete na kole při jízdě tzv. přesýpat. Tedy zadek se vám bude přesouvat ze strany na stranu.

Jste-li čahoun a nemůžete sehnat velké kolo, nemáte jinou volbu, než sedlovku vytáhnout do správné výše hodně vysoko, případně si pořídit delší. Přemýšlejte ale, jestli není na vás kolo současně příliš krátké. Dejte pozor na limit maximálního vytažení, který bývá na sedlovkách označen. Překročíte-li ho, můžete poškodit rám v místě upnutí sedlovky sedlovým šroubem v rámu, což se často děje, zvláště u duralových rámů. Správně má být sedlovka zasunuta minimálně tak, aby její spodní okraj byl alespoň trochu pod dolním okrajem horní rámové trubky. Ne vždy se dá dohnat příliš krátký rám delším představcem, který uchycuje řídítka k rámu. Vytažení sedlovky vzhledem k vaší postavě si v obchodě vyzkoušejte.

Poloha chodidla na pedálu

Nohu musíte mít na pedálu absolutně rovně, rovnoběžně s klikou. Jinak třeba budete šlapat s koleny od sebe. Pomiňme skutečnost, že si otíráním boty o kliku smažete nápis na vašich drahocenných klikách. Kloub palce na chodidle má být nad osou pedálu. Ani před ní, ani za ní.

Posouváme sedlo

Ještě musíme zkontrolovat, jestli máme ve správné poloze sedlo (vodorovný posun) s ohledem na pedály. Kliku otočíme do vodorovné polohy a nohu zacvakneme do pedálu. Vezmeme provázek se závažím a ten přiložíme na špičku kolena. Dole nám musí procházet provázek středem osy pedálu.

A co řídítka?

Polohu řidítek zjistíme tak, že si na kolo sedneme, ruce položíme na řídítka a natáhneme prsty rovnoběžně s rukou. Brzdové páky by se nám měly lehce opírat o spodní část prstů. Při takto nastavených brzdových pákách nebudeme muset ruce při brždění na řídítkách zbytečně přetáčet.

Správná vzdálenost a výška řídítek vůči sedlu je trochu kompromisem a můžete se řídit podle toho, jak se vám na kole dobře sedí. Závodník je více natažen a skloněn (jezdí přeci rychle), s ohledem na aerodynamiku. Jízda na horském kole nejsou totiž jen šílené sjezdy a prudké výjezdy. Bývá to i těžká a rychlá práce po rovinách za zády kamarádů, kde budete lapat každý kousek závětří a vaše záda se hrbí před nepříjemným větrem. Pokud máte bříško, které vás omezuje dáte si jistě řídítka výše a blíže. Přesto se snažte, abyste nevypadali na kole narovnaní jako za kuchyňským stolem, nebo nebyli příliš nataženi a ostatní nabývali dojmu, že vám chtějí řídítka utéct dopředu.

Velikost jízdních kol je uváděna dle výrobce kola: v palcích, v centimetrech, v milimetech nebo značení S, M, L, XL.

Výběr dětského kola je trošku komplikovanější. Doporučuji dítě vzít s sebou do prodejny a na kolo jej posadit. Pokud chcete dítě překvapit a kolo zakoupit bez něj, tak s výběrem rádi poradíme. Potřebujeme proto znát délku nohy od rozkroku po zem.

 

Nákupní košík

Počet položek: 0

Menu uživatel

Přihlášení | Registrace